söndag 23 juni 2013

Pyssel

Idag har varit en dag med mycket blandade känslor. Varje söndags samlas några barn och familjer i barnhemmet för att umgås lite och äta. Idag pysslade vi. Vi gjorde pärlplattor, målade och gjorde halsband och armband.

Jag hade bara träffat några av barnen tidigare och när jag först kom dit och vi satte oss runt bordet, var stämningen stel. Det är svårt när det inte går att prata. Barnen var blyga men också väldigt nyfikna. Någon timme och några pärlplattor senare hade stämningen lättat. Det kom en liten flicka och kröp upp i mitt knä och ville göra armband. Efter det kom fler och ville vara med. En otroligt härlig och värmande känsla att få ge all sin uppmärksamhet till dem och sitta och pyssla tillsammans. Något som de förmodligen inte är vana vid.

Efter pysslet var det dags för mat. Alla fick en varsin tallrik med lite mat och fika och ett glas juice. Det kändes så bra att se när de åt. Men samtidigt kröp den jobbiga känslan fram, att veta att detta inte är en självklarhet för dem. Tårarna trängde sig på och jag fick kämpa för att hitta tillbaka igen...
Efter maten fick alla barn sån energi att de började springa runt och hoppa och busa. Ett riktigt barnkalas. Jag kunde inte annat än att bara stå och se på och le.








Mamma tar emot matpaket

Mamma tar emot matpaket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar