måndag 4 januari 2016

Anjanas koloni

När jag var här förra gången var jag och besökte ett koloni här i närheten. Träffade många barn där och fyra av dem fick faddrar. Var där nu ikväll och träffade Anjana, min pappas fadderbarn. Hon är 12 år och hennes syster Archina är 14. De bor med sin mamma och pappa i ett litet hus som de hyr. Jag följde med dem in och genom gester och enstaka engelska ord kunde vi kommunicera. De visade mig hur de sover. Anjana sover på sng som består av en sängram och plywoodskiva. På skivan låg en tunn och sliten plastmatta. Hennes syster sov på en madrass på en säng bredvid. Deras pappa skojade med dem och sa att de brukade bråka om vem som skulle sova var. Han sa något som jag inte riktigt förstod men Archina skrattade och puttade skämtsamt till honom. Så härligt att se ändå. I sorgen bär de berättar hur de sover så skojar och skrattar de tillsammans. Jag frågade var deras föräldrar sover och de tog fram ett par plastsäckar och pekade på betonggolvet. Mamman visade sina händer och på båda händerna var långfingret svullet. Hon visade att hon har ont och pekade även på nedre delen av smalbenet. Pappan förklarade att hon har hjärtproblem men att de inte har råd att gå till sjukhuset. 
Alla andra gånger jag besökt familjer har jag haft en tolk med mig, men idag var jag där själv och det blev så speciellt. Så personligt och jag kunde på ett helt annat sätt förstå deras situation när de visade med minspel och gester. 
Jag har fått med mig pengar av min pappa som ska gå till hans fadderbarn och hennes familj. När de berättade om deras sängplatser bestämde jag att pengarna ska gå till det. Så det kändes skönt att veta att jag kan förändra den situationen. 
Pappan avslutade genom att stolt säga "brilliant in school" och pekade på sina döttrar. 

Det kom också en annan tjej som gärna ville visa mig sitt hem. Hon heter Veena, är 16 år och bor i ett litet tillsammans med sin lillebror, gravida syster och hennes man och deras föräldrar. En trevlig och framåt tjej som jag verkligen tror på. Precis som Anjana och hennes syster Archina. Bara de får möjligheten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar