onsdag 6 januari 2016

Hemma hos Revathy

Igår spenderade jag eftermiddagen med mitt fadderbarn och hennes familj. Den eftermiddagen är svår att återge. Det var så mycket känslor och intryck som är svårt att återge. Lägger till en del bilder, som jag tror kommer ge er en bättre. 

De bor ute i skogen och när vi kom på stigen ner mot deras hus mötte vi först hennes lillebror Devaraj som satt och lekte med bilen som jag gav honom förra gången. Lite närmare huset satt Revathy och lekte med några trasiga tegelpannsbitar och två gamla plastflaskor.
Hennes storasyster Roopa kom springandes. De var så glada. Roopa sprang direkt och hämtade deras mamma och pappa som tvättade kläder lite längre bort. Vi samlades i huset och Binosh berättade lite om hur viktigt det är att jag dricker rent vatten och att allt jag ska äta och dricka med ska vara ursköljt med rent vatten. Vi bestämde att jag skulle åka tillsammans med dem till matutdelningen som är hos dem jag bor hos. Sen åkte Binosh och jag var ensam kvar i skogen på landsbygden i Indien hos mitt fadderbarn och hennes familj som lever i misär.

Jag och barnen gick och satte oss på en matta i skuggan och mamman kom med te och frukten och kakorna som jag köpt med mig. Jag gav dem ett varsitt ritblock och kritor. Vi satt säkert i 1,5 timme och ritade och skrattade. Lillebror visste inte vad han skulle rita så jag ritade och sa på engelska vad det heter och han sa efter. En sån fin stund. Ovärderlig. Efter en liten stund kom en blyg liten tjej fram och tittade försiktigt på mig men vågade inte komma fram. Roopa gick till henne, tog henne i handen och ledde henne runt en liten buske så hon också kunde komma och sitta med oss. Det tog inte lång tid innan blygheten försvann och hon började prata och skratta.




När hon hade gått tog jag fram tre mjuka pandor jag hade köpt till dem. Deras reaktion när de fick dem var bland det finaste jag sett. De tittade och kramade och gosade med dem. Hämtade deras gamla bebiskläder och satte på dem och tog omsorgsfullt hand om dem. Revathy höll pandans hans runt kritan och ritade. Jag kan tänka mig att det var en av de bästa stunderna i deras liv. 





När vi gick in i huset och satte oss och väntade på maten målade Roopa mina naglar på vänster hand. Inte höger eftersom man äter med den. Sen var det dags för lunch. Mamma hade tillagat fiskgryta, ris och en slags bönsallad på det som jag köpte med mig. Hela familjen, mamma, pappa, Roopa, Revathy och  och jag satte oss på en matta inne i deras "hus". Roopa hjälpte mamma att duka fram och hämtade in maten. Vi åt på olika former av tallrikar och glas. 

Efter maten gick vi ut och tvättade av händerna i en hink. Sen var det så trevligt för vi satte oss alla inne på mattan medan barnen ritade och pratade så gott vi kunde. Devaraj lekte med några bilar som jag tog med till honom. 




Efter det var det dags för barnen att duscha. Vi gick ner till brunnen och Roopa och mamma hjälptes åt att ta upp vatten och fyllde tre kärl. Där stod det helt öppet för alla andra och duschade. Revathy och lillebror tog av sig kläderna och duschade med trosor/kalsonger. Roopa duschade med kläderna på. De hade en liten handduk, som en lite större kökshandduk men mycket tunnare, som alla tre fick dela på. Den som torkade sig sist fick alltså en dyngsur handduk. 





Efter duschen satte de på sig sina finaste kläder och smycken. Jag borstade och satte upp deras hår. Det sista de gjorde var att ta babypuder i ansiktet för att bli lite ljusare och därmed få en aning mer respekt. Innan vi for iväg till matutdelningen fick jag en liten dansuppvisning. Film på den finns på Facebooksidan min Indienresa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar